Úrad komisára pre deti dnes zorganizoval odborné stretnutie v Reedukačnom centre v Tornali, ktorého cieľom bola detská participácia detí z týchto zariadení a jednou z top tém bolo zlepšovanie hodnotiaceho systému v reedukačných zariadeniach. Unikátnosť tohto podujatia spočívala v aktívnej účasti samotných detí – chovancov reedukačných centier, ktorých hlas bol v diskusii rozhodujúcim.
Komisár pre deti zdôraznil, že detská participácia má byť štandardom všade tam, kde sa prijímajú rozhodnutia o deťoch. „Najmä v zariadeniach, kde sú deti umiestňované, je ich hlas kľúčový,“ uviedol. Deti z reedukačných centier boli pritom v posledných mesiacoch aktívne – mali svoje zastúpenie aj v Parlamente detí a mládeže pri ÚKPD.
Jednou z tém stretnutia bol hodnotiaci systém, ktorý v týchto zariadeniach určuje režim, pravidlá a motivácie. Súvisí to s nedávnou témou stanovovania hraníc u detí, nielen vo výchovných zariadeniach. Prítomní odborníci z viacerých centier predstavili vlastné prístupy, systémy založené na bodovaní aj slovnom hodnotení, ktoré sa čoraz častejšie orientujú na pozitívnu motiváciu a individuálne potreby detí. Mnohé zariadenia postupne rušia mínusové hodnotenia a prechádzajú k systémom, ktoré deti vedú k sebapoznaniu, zodpovednosti a osobnostnému rastu.
Dôležitým aspektom podujatia bola inovatívna téma duševného zdravia. Zuzana Juraneková z organizácie IPčko predstavila novú podobu schránok dôvery, ktoré budú vďaka technológii umožňovať deťom anonymne komunikovať s odborníkmi - psychológmi. Pomocou tabletov budú mať deti prístup k psychologickej podpore – cez formulár, e-mail či čet. „Nejde o kontrolu, ale o priestor, kde môžu deti hovoriť o tom, čo prežívajú, a byť vypočuté,“ povedala Juraneková. Táto služba má byť súčasťou systému.
Stretnutia sa zúčastnil aj Juraj Bottka zo sekcie inkluzívneho vzdelávania Ministerstva školstva. Vyzdvihol potrebu jasných pravidiel aj otvoreného dialógu: „Tak ako každý šport má svoje pravidlá, ani reedukačné centrá nemôžu fungovať bez nich. No pravidlá musia byť férové, zrozumiteľné a motivujúce.“
Počas podujatia sa vytvorili viaceré pracovné skupiny, kde deti spolu s odborníkmi a členkami tímu Národného preventívneho mechanizmu pri ÚKPD diskutovali o konkrétnych návrhoch na zmeny. Viacero detí zdôraznilo potrebu pozitívnej spätnej väzby a jasnejšieho pochopenia hodnotiaceho systému. V mnohých prípadoch ocenili, že aj „normálne správanie“ je odmeňované, a že výhody ako vychádzky, elektronika či väčšia dôvera sú motiváciou správať sa zodpovedne.
Zdenko Michalides, predseda Fóra riaditeľov a zamestnancov reedukačných centier, pripomenul dôležitosť vzťahu a dôvery medzi deťmi a dospelými: „Ak dieťa cíti, že má pri sebe niekoho, komu môže veriť, je ochotné rozprávať sa a spolupracovať. Vtedy sa začína skutočná výchova.“ Zdôraznil pritom potrebu spolupráce medzi reedukačnými centrami a centrami pre deti a rodiny.
Komisár pre deti poďakoval vedeniu reedukačného centra v Tornali, Ministerstvu školstva a všetkým odborníkom, ktorí sa do procesu zapojili. Zdôraznil, že cieľom nie je narušiť existujúci systém, ale dopĺňať ho a vylepšovať tak, aby bol pre deti zrozumiteľný, férový a ľudský.
Ďalšie odborné stretnutie je plánované na jeseň, pričom témou budú aj závislosti a možnosti ich prevencie.